MC

OBS! Avbokning av körlektion skall ske senast kl 13:00 vardagen innan körtillfället.
Körlektioner för MC startar från vårt MC-garage på Industrigatan 9 i LOMMA!

För att få övningsköra med MC(A, A1, A2) behöver du ha ett giltigt körkortstillstånd för grupp 1.
Du kan snabbt och enkelt ansöka om att körkortstillstånd genom att klicka här: Ansök om körkortstillstånd (grupp 1).
Besök sedan oss på valfritt Lommastrands kontor för ett kostnadsfritt syntest.
Se här för aktuell prislista.

Om du har planer på att komplettera med privat övningskörning så måste din handledare skicka in en ansökan om handledarskap till Transportstyrelsen, klicka här: Ansökan handledarskap.

Vi erbjuder utbildningar för alla 3 MC-behörigheter, dessa är som följer:
A1 – Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg. Åldersgränsen för att få utföra prov för A1 är 16 år. För att få övningsköra med lätt motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd för grupp 1 och du ska ha fyllt 15 år och 9 månader.

A2 –Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW. Åldersgränsen för att få utföra prov för A2 är 18 år. För att få övningsköra med mellanstor motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd för grupp 1 och du ska ha fyllt 17 år och 6 månader.

A – Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt. Åldersgränsen för att få utföra prov för A är 24 år men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.För att övningsköra trehjulig motorcykel för behörighet A ska du ha fyllt 20 år.
För att övningsköra tvåhjulig motorcykel för behörighet A måste du uppfylla något av följande ålderskrav:

• Du ska ha fyllt 23 år.

• Du ska ha fyllt 19 år och 6 månader och ha haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och 6 månader.

• Du ska ha fyllt 17år och 6 månader. Då kan du endast övningsköra i trafikskola. Trafikläraren måste i detta fall alltid följa med på motorcykeln eller i en sidovagn.

Klicka här för mer information om teoriprovet.

Klicka här för mer information om körprovet.

Välkommen att kontakta oss via formuläret vid frågor eller funderingar.

Manöverprov